O řádu ještě trochu jinak a podrobněji

7. června 2007 v 22:12 | Maddy |  Paddy´s faith
Řády jsou dobrovolné organizace/společenství věřících vzniklé v rámci křesťanství, kteří se za účelem plnějšího odevzdání náboženskému životu vzdávají světského života, čehož vnějším znakem je společný život v ústraní -v klášterech. Svůj počátek a inspiraci odvozují náboženské řády z asketicky žijících poustevníků raného křesťanství, kteří opět napodobovali Kristův asketický pobyt v poušti, kde se po svém křtu vítězně utkal s pokušeními Ďábla, který jej jako Syna božího chtěl odlákat od jeho poslání.

Řády jsou organizace typické pro západní katolickou a východní řecko-katolickou a orthodoxni církev, zatímco protestantským církvím jsou tyto útvary cizí. Mimo křesťanství jsou známy kláštery budhistů a hinduistů -ašrámy. Dle katolického církevního práva existují řády formou klášterních společenství. Každý z historicky známých řádů měl/resp.má dodnes/ svou teritoriální organizaci -tj. jeden nebo i více klášterů na daném území- které podléhají jak biskupům a arcibiskupům v čele diecéze, tak i vlastnímu nejvyššímu Představenému, někdy nazývaným generálem řádu, sídlícím zpravidla v klášteře, který byl daným řádem založen jako první, původní a odkud byly vysílány jejich misie na další území.Řády a zakládání klášterů měly proto významný podíl na šířeni křesťanství, neboť šíření víry bylo dalším důležitým smyslem existence řádů.

Vstup do řádu, který má být zásadně dobrovolný, představuje vlastně mystický "sňatek", při kterém žena (budoucí jeptiška) je považována za nevěstu Kristovu, zatímco muž -mnich- se "žení" s církví. Tento sňatek byl v předmoderní době -jako tehdy každý sňatek- věčný, tj.nezrušitelný. Členové Řádů obecně skládají tři sliby: poslušnosti, chudoby a cudnosti/ neposkvrněnosti. Akt se podobá skutečné svatbě také tím, že budoucí mniši/jeptišky jsou zavázáni odevzdat svůj majetek jako "věno" řádu, resp. klášteru do něhož vstupují. Členové řádů jsou podřízeni Představenému/Představené jakož i platným pravidlům daného řádu (Regule, Konstituce). Přes jistou část pravidel které jsou společná/podobná více méně u všech řádů, má jinak každý řád svá specifická pravidla, která se mohou zásadně lišit.

Řády jsou založené na zásadním oddělení pohlaví: rozlišujeme tedy mužské a ženské řády (a kláštery),neexistují řády smíšené, neboť slibem cudnosti se příslušníci řádu vzdávají veškerého sexuálního života, což je také jedním z hlavních znaků odvrácení se od světského života. Dále se řády dělí na kněžské a laické, podle činnosti na kontemplativní, aktivní a smíšené. U posledně jmenovaných je náboženská kontemplace spojená s výkonem jistých dobročinných činností (časté byly/jsou řády pečující o nemocné -v Praze klášter Milosrdných bratří -dnes Nemocnice Na Františku) Podle historického vývoje a tradice rozeznáváme následující typy řádů: mnišské ř., kanonické ř. žebravé ř., regulárně-klerikální řády a kongregace.(podrobněji dole)

Řády se také významně liší podle přísnosti odvráceni od světského života. V duchu tradice poustevníků z doby po smrti Ježíše Krista totiž normální život (zaměstnání, sex, přátelství, konsum, hobby atp) víceméně koliduje s principy skutečně zbožného života ve víře. A naopak askeze, odvrácení se od každodenních starosti a radostí, včetně sexu, manželství, rodiny atp. umožňuje dosáhnout hlubší opravdovější víry. Toto pravidlo, které lze nalézt patrně u všech forem náboženství včetně budhismu i prastarého šamanismu, v křesťanství předvedl sám Kristus, který se po svém křtu odebral na 40 dní do pouště, aby zde rozjímáním, modlitbami a askezí prohloubil a upevnil svou víru. Právě podle tohoto vzoru vyžadují katolické řády život v chudobě a cudnosti. Některé jdou přitom až velmi daleko: např.platí zákaz mluvení, kdy celý den tráví příslušníci osamoceni v celách a setkávají se s ostatními souvěrci jedině na pravidelných mších, ale i zde mají zákaz promluvení, s výjimkou osloveni představeným řádu. Samozřejmostí je dodnes jednoduchá ba chudá strava a samozřejmě také vzdání se veškerého majetku. Symbolem toho je i oděv (opět v detailech odlišný v jednotlivých řádech) který je vlastně uniformou (zdůrazňující jednoduchost a chudobu); jeho součástí je téměř vždy kápě, která právě má za účel omezit kontakt s okolním světem, třebas i uvnitř kláštera, i jen pohledem na ostatní členy řádu.To vše má za cíl omezit kontakt s okolním světem který rozptyluje a pomoci tak soustředit mysl na vnitřní život duševní mnicha. Příkazu chudoby a skromnosti odpovídá i jednotný účes: muži-mniši byli vždy bezvousí, ostříháni na krátko a nosili tzv. tonzuru: vyholené temeno hlavy. Ženy-jeptišky ze stejných důvodů nosí také kutanu s kutnou, nebo pokrývkou hlavy složitým šátkem který je u všech řádů stejný a má zaručit naprosté zakrytí vlasů. To vše opět s cílem omezení rušení duševního klidu pohledem na jiné, k čemuž patří samozřejmě i minimalizace pohlavních rozdílů, včetně krásy zjevu! Oděvy křesťanských mnichů a jeptišek tak do značné míry připomínají předepsané oděvy žen v islámu, které zakrývají postavu a někdy dokonce i celý obličej. Není jen náhodou, že obrazy jeptišek z minulosti nám připomínají právě oděv žen v dnešních islámských zemích.

V moderní době se počet řádů i klášterů zřetelně snížil. U nás za Josefa II. (1780-90) byly řády a kláštery mocí státní rušeny, vlastně spojovány, a prázdné budovy předávány k používání městům či státu. Podobný vývoj byl i v cizině: ve Francii po revoluci 1789 chtěli zrušit církev a jeji instituce úplně; podobně i v Německu dochází k sekularizaci majetků církve. Po Vídeňském kongresu 1815 se stav a vliv katolické církve do jisté míry konsolidoval, ale nikdy již nedosáhla tak výjimečného vlivu (tím méně i svých bývalých statků a majetků) jako předtím. S tím souvisí i skutečnost, že pravidla řádového života byla v během 19. stol podřízena zákonům laické občanské společnosti. Prosazování rozvodu manželství ve světském právu nakonec vedlo k podobném změně v konstitucích řádů: proto je dnes už možno ze řádu opět vystoupit, aniž by byla dotyčná osoba vystavena nějaké újmě. Podobně platí dnes jako samozřejmé, že pravidla i život v řádech a klášterech jsou podřízena jurisdikci světských soudů a zákonů, v duchu základního principu přirozeného práva člověka, respekt jeho důstojnosti, svobody atp. Proto také když dnes nějaký Představený zneužívá své funkce k ponižování členů řádu apod. jsou tyto přečiny stíhány státem, jako každá ostatní porušení zákona. To je základní rozdíl od minulosti: za feudalismu si totiž církev vybojovala právní suverenitu (exteritorialitu), tzn. že případné prohřešky či zločiny byly souzeny opět jen uvnitř církve samé, vlastními církevními soudy. Stát či jiná vrchnost neměly právo zasahovat opravně dovnitř církevních institucí. Moderní liberální stát však právě tím prosazuje svou svrchovanost i vůči církvím, podobně jako vůči každému jinému sdružení svých občanů. Tato praxe je zároveň jeden z důkazů suverenity sekulárního státu, který považuje náboženství za ryze soukromou záležitost, na rozdíl od stavu za feudalismu, kdy křesťanský panovník byl povinován obranou tzv. pravé víry! Na tento stav, u nás již dávno minulý, který vedl k nesčetným válkám z náboženských důvodů/nebo spíše záminek/.

zdroj:wikipedia.com
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 nikoleta nikoleta | E-mail | 10. července 2007 v 8:40 | Reagovat

Aj toto!nika

2 BlessedMary BlessedMary | E-mail | Web | 31. července 2008 v 23:17 | Reagovat

ježišikriste? náš pan profesor na novověk by z toho asi umřel...bože radši to smaž, nebo to najde nějaký historik a ukamenujetě... v těhle chvílích se stydím, za to že jsem česka. Fuj nastuduj historii dřív než něco stáhneš z netu...maturovala si vůbec z dějepisu? jestli je tvá odpověd NE tak  nemáš právo něco kopírovat z netu, když o tom prd vís a jestli ano, tak se styd FUJ

3 Fleur-de-lys Fleur-de-lys | 4. listopadu 2008 v 20:31 | Reagovat

Blessed mary...krutim nad tebou hlavu uz hodnu chvilu, cirou nahodou studujem kunsthistoriu, co s tym znacne suvisi a nemyslim si ze je tento clanok tak zle napisany.. prosim ta ked sa do niecoho nerozumies drz ustocka zatvorene, ok?.. mas tu tucet neskutocne trapnych, zakomplexovanych, detinskych komentov, ktore len svedcia o tvojej inteligencii, a veeelmi pochybujem ze navstevujes vysoku skolu, cim sa tu obhanas.. staraj sa o svoje veci a nezavid tu dievcine, ktora sa snazi. vidiet aky je tento svet tolerantny a zavistlivy..uz bud normalna a nepis blbosti..a btw.. to "blessed mary" by si si mohla odpustit. a nehraj sa so slovickami... a nehanbi za to ze si ceska.. ale za to ze SI..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama